آخرین اخبار
کد مطلب: 80308
خلباني که با بيش از 100 پرواز جنگي،"الاميه"،"البکر" و "الدوره" را نابود کرد
تاریخ انتشار : 1393/05/26
نمایش : 1261
او قصد داشت با ناامن کردن بغداد از انجام کنفرانس سران کشورهاي غيرمتعهد در اين شهر جلوگيري کند، به همين علت صاعقه‌‌وار از سد دفاع هوايي بغداد گذشت و شهر را بمباران کرد و با وجود اصابت موشک عراقي، در آخرين لحظات با يک عمليات استشهادي هواپيما را به ساختمان هتل کوبيد.
به گزارش سلام لردگان، در هر کشوري شناخت اسطوره‌هاي مقاومت براي نسل‌هاي آينده يک ضرورت است.

آشنايي با اسطوره‌هاي شهادت و مقاومت ايران اسلامي که ويژگي منحصر به فرد ايمان و معنويت را با آمادگي رزمي و دفاعي خود تلفيق کردند براي نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفيد است.
 
به همين منظور  باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا به معرفي مفيد و مختصر شهداي شاخص با عنوان "ستارگان آسمان ايران اسلامي" به ترتيب حروف الفبا بپردازد.

اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ايثارگران مقاوم و سربلند و عزيز، ستارگان آسمان ايران اسلامي هستند و هرکس در هر شغل و مسئوليتي که قرار دارد و نفس مي‌کشد، مديون اين فداکاري‌ها و از جان‌ گذشتگي‌ها است.


 



امير سرلشکر خلبان "شهيد عباس دوران"


سال 1329 بود که عباس در شيراز پا به عرصه اصلي نهاد. سال 1351 بعد از اتمام تحصيلات به دانشگاه خلباني نيروي هوايي ارتش رفت.

با اتمام دوره مقدماتي جهت ادامه تحصيل به آمريکا اعزام شد و با اخذ نشان و گواهينامه خلباني به ايران بازگشت.

با آغاز جنگ تحميلي خدمت خود را در پست افسر خلبان شکاري و معاونت عمليات فرمانده پايگاه سوم شکاري نفتي "شهيد نوژه" ادامه داد و در طول سال‌هاي دفاع مقدس بيش از يکصد سورتي پرواز جنگ انجام داد.   
 
عباس دوران در تاريخ 7 آذر 1359 اسکله "الاميه" و "البکر" را غرق کرد و در عمليات فتح‌المبين حماسه آفريد.


 


در تاريخ 20 تير 1361 عاشقانه براي انجام مأموريت حاضر شد و هدف مورد نظر او بغداد بود.

او قصد داشت با ناامن کردن شهر از انجام کنفرانس سران کشورهاي غيرمتعهد در اين شهر جلوگيري کند، به همين علت صاعقه‌‌وار از سد دفاع هوايي بغداد گذشت و شهر را بمباران کرد اما اصابت موشک عراقي باعث شد هواپيما آتش بگيرد.

"عباس دوران" شجاعانه به طرف پالايشگاه "الدوره" پرواز کرد و همه بمب‌ها را بر روي پالايشگاه فرو ريخت.

قسمت عقب هواپيما در آتش مي‌سوخت؛ " کاظميان" خلبان دوم با چتر نجات به بيرون پريد اما عباس دوران به سمت هتل سران ممالک غيرمتعهد پرواز کرد.


 
 
 
او در آخرين لحظات با يک عمليات استشهادي هواپيما را به ساختمان هتل کوبيد.

امير دلاور 40 ساله ايران اسلامي در روز سي‌ام تيرماه سال 1361 ابراهيم‌وار در آتش عشق حق سوخت.



 


بعد از اين واقعه فضاي شهر بغداد در هاله‌اي از دود فرو رفت و تبليغات صدام درباره امنيت بغداد نقش برآب شد. بدين ترتيب اجلاس سران غيرمتعهد‌ها به علت فقدان امنيت در بغداد برگزار نشد.

بعد از 20 سال تنها قطعه‌اي از استخوان پا به همراه تکه‌اي از پوتين عباس به ميهن بازگشت و روز دهم مرداد 1381 در شيراز به خاک سپرده شد. 
 


روحش شاد و  راهش پر رهرو باد.
منبع. باشگاه خبرنگاران
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس